Tuesday, January 25, 2011

Hey, boleh tak kau ni serius !


Nota dipegang......

Helaian demi helaian diselak.......

Topik pertama dipegang......

Diletak semula....

Diambil topik kedua.......

Kembali diletak..

Diambil pula topik ketiga..

Dan dibaca....

Hormonal cytology....

Tak sampai pun setengah jam...

Nota diletak semula...

Memandang laptop yang sengaja dibiar terpasang supaya mudah mengakses laman sesawang..

Bukan untuk mencari ilmu...

Cuma untuk bergosip dengan rakan 'muka buku'...

Bla..bla..bla..

Dekat sejam mengadap 'muka buku'...

Tak pulak penat macam melayan muka nota...

'Muka buku' ditutup...

Kembali menatap muka nota...

Selang 60 saat, 

Muka nota ditutup lagi...

Kembali mengadap 'muka buku'...

Perlakuan ganjil dan pelik itu diulang tanpa jemu setiap hari...

Hidup tak terurus sungguh...

Tah apa yang dicari tak tau lah...

Cadangnya besok nak pergi menonton wayang...

Seorang? 

Yelah..macam tak biasa..

Ok. Memang tak pernah menonton seorang pun..

Tapi nak cuba..

Seronok ke?

Ada feel ke tengok sorang? 

Tapi, keinginan terpaksa disimpan...

Lusa dan tulat ada exam..

Satu habuk pun belum sentuh...

Hoi....... kau ni bila nak serius hah? 

Tah la...

Perlu ke belajar dengan serius?

Fikiran melayang seperti hari-hari semalam..

Hati jauh sekali rasa nak sambung study..

Tapi, bila mengingatkan exam semakin hampir...

Kekuatan dalaman muncul tah dari mana...

Datang tanpa diundang..

Tapi datang tepat pada masa...

Terima kasih..

Sekurangnya kau datang...

Membantu diri yang semakin jauh hanyut dengan dunia khayalan...

Cukup!
Hentikan semua khayalan itu!

Cuma 3 bulan je lagi!

Just be strong!

Tak lama pun..

Setelah hampir kau berhempas pulas dekat 4 tahun...

Takkan dengan mudah kau nak lepas segalanya?

Ok..

Dunia ni memang pelik..

Tak!

Bukan dunia yang pelik..

Manusia yang semakin pelik..

Dan kau adalah manusia pelik itu !

Jadi, sila kembali ke pangkal jalan. 

Hey !!!

Boleh tak kau ni serius ?

Sunday, January 23, 2011

Lalalitamplom !

Alhamdullilah, hari ni lebih baik dari semalam. Mimpi indah kot malam tadi. HAHA.

Mimpi jumpa dengan putera katak. Samar-samar la pulak rupa dia malam tadi. Ish..Tak dapat la aku nak berangan lebih.

Hmm.. Apa pun, hari ni aku boleh tersenyum jugak la. Esok dah hari Isnin. Harap bukan Monday Blues la esok.

Rasa macam bersemangat pulak nak ke kelas esok. Yeay !

Hari ni, dah habiskan dua chapter. Semalam punya nota yang aku baca dekat sepuluh kali tu, akhirnya dapat aku habiskan dan fahamkan dengan jayanya.

Sekaligus, nota tuk chapter tersebut dah siap! Yeay tuk kali kedua. HAHA.

Bila kita buat sesuatu, buat dengan ikhlas. Peduli apa reaksi orang. Janji kita tau yang kita buat tu betul. Kan ?

Mungkin sebab tu aku rasa macam aku dah kembali positif balik.

Hari ni nak senyum puas-puas. Mana tau esok lusa tak dapat senyum dah ke. Huhu.

Fikir positif, buat perkara yang positif boleh bantu menenangkan jiwa yang tengah lintang pukang.

*Menguap*
     ..
     ..
     ..
     ..
     ..
     ..
*Menguap*

Ekela, tak payah la nak menguap masa baca entri aku ni. Nampak sangatlah bosannya. Hampeh....


************************


Gembira tak gembira jugak la. Dalam kepala aku ada satu persoalan yang selalu mengganggu aku la.

Perlukah aku berterus terang?

Arrgghh.. susahnya nak buat keputusan.

Nak cakap, macam malu plak. Tak cakap takut menyesal plak. Mana satu ni? Cakap ke tak?

Tolong aku...Cakap ke tak cakap ?? Pusing bangat nih.......................

Lalalitamplom! Cakap....

Lalalitamplom! Diam...

Lalalitamplom! Tam.....plom!

OH NOOOOO...........................

Saturday, January 22, 2011

Aku ingin punya sayap agar aku bisa terbang.........

Buat pertama kali dalam tahun 2011 aku menulis. Tah kenapa hari ni terasa sangat rajin membelek blog aku yang kelihatan agak usang. Lama terbiar.

Senyap bukan bermakna aku hilang untuk selamanya. Cuma tak ada apa perkara menarik nak dikongsi.

Aku menulis bila aku rasa mood aku agak tak berapa nak stabil dan bila aku rasa aku perlukan sesorang untuk aku kongsi sesuatu cerita.

Memang aku ni beremosi orangnya. Tak kenal aku maka, tak tau.

Ah, nak kenal aku buat apa pun. Cukup rasanya kenal aku sebagai penulis blog ni. Aku bukan sesiapa.

Bukan Yuna bukan juga Anna Rafali.

Ala, yang menang AJL baru-baru ni. Memang tak diduga dan tak disangka.

Tapi, apa pun lagu dia punya mesej tersendiri. Kagum. Perkataan itu yang hanya mampu aku ucap untuknya.

Hmm..

*Sambil termenung panjang*

Ah..penat rasanya nak belajar. Penat rasanya nak menunggu untuk habis belajar. Penat juga nak menjawab persoalan yang acap kali ditanya kepadaku. Bila habis belajar? Bila habis belajar? Keje apa sekarang?

Dengan cuma satu jawapan kepada persoalan itu, aku cuma mampu tersenyum.

Sambil menunjukkan barisan gigi yang tak tersusun dan tak berapa nak putih.

Dah lali dan dah terlalu penat nak menjawab. Kali ni, biar masa menentukan segalanya.

Perjalanan aku masih terlalu panjang. Banyak liku-liku yang perlu aku tempuhi.

*Membelek nota Cytology*

*CYTOLOGY adalah kajian tentang sel-sel dalam badan manusia*.


Banyak pula rasanya perkara yang aku masih belum tahu. Sedangkan, aku dah digelar pelajar tahun akhir. Tah apa aku belajar selama ini.

Masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Seperti mencurah air di daun keladi.

Nota yang aku belek dari tadi. Yang aku baca berulang kali. Hampir lima kali aku baca benda yang sama.

Ku baca atas, ku lupa bawah. Ku baca bawah, ku lupa atas. Apa ajalah yang mengganggu fikiranku.

Pejam celik, pejam celik usia aku hampir masuk ke angka 24. Ada apa dengan 24? Apa sepatutnya gadis 24 tahun seperti ku lakukan?

Bila fikir soal umur pula, satu soalan cepu mas yang sering diajukan oleh para ibu kepada anak gadisnya. Bila nak kawen?

Oh mak..Kalau mak mengerti apa rasa aku, kalau mak dah temukan jodoh yang sesuai untukku, suruh saja dia masuk meminangku.

Apa yang mak rasa baik untukku, aku terima mak.

Tapi, mak.........

Lelaki zaman sekarang ni mak, tak boleh nak percaya. Dari 10 orang yang akak jumpa, cuma 3 yang mampu dan yang lulus untuk bergelar suami.

Yang lainnya, leka dengan zaman remaja sebab mereka kata, muda cuma sekali. Tah la mak, ada jodoh, kawen la akak nanti. Mak doakan je la ye.

**************************

Malam ni, aku rasa sangat stress. Rasa macam nak lari dari KL ni. Nak pergi bercuti di pulau. Lari dari semua orang.

Nak lari dari bunyi bising kereta. Lari dari bunyi bising tv. Lari dari bunyi bising hp. Lari dari semua bunyi yang tak menenangkan.


Nak bercuti di pulau yang indah. Nak tengok keindahan pantai. Dengar deruman ombak memukul pantai. Nak dengar bunyi kicauan burung. Hirup udara pagi yang segar. Tenang rasanya jiwa.

Tengah melayan perasaan, mak datang bersama sepinggan buah. Terima kasih mak.



***************************

Aku ingin punya sayap agar aku bisa terbang...............