Monday, December 13, 2010

Keadaan hati yang gundah mampu membantutkan segala kerja yang hendak dibuat

Tah kenapa hati terasa semacam ada yang tak kena.

Puas aku memujuk diri.

Ku pusing kanan, ku pusing kiri.

Seolah ada sesuatu yang mengganggu fikiran aku tika ini. Sepatah ditanya, sepatah juga aku menjawab. Itu kalau rajin, kalau terasa berat sangat nak buka mulut, ku diam membatu. Seolah-olah tak mengendahkan percakapan orang.

Memang ada yang tak kena. Tapi, apa?

Aku bangun untuk menyaksikan pasukan aku berentap melawan Tottenham malam ni. Dan, aku dapat rasa yang pasukan aku akan kalah. Kedudukan sekarang seri. Ok. Berharap mereka dapat perform dengan baik.

Asalnya aku nak siapkan report yang tertangguh, tapi sampai sekarang tak disentuh lagi. Nak tunggu sampai kerja berlambak kot baru sedar nak siapkan.


*******************

Tak faham dengan sikap segelintar manusia. Tak pernah cukup dengan apa yang ada. 

Barangkali kalau dapat duit sejuta mungkin mereka nak 2 juta pula. 

Dah ada bini satu, nak tambah satu lagi kot. 
Tapi, bila sampai soal tanggungjawab semua terdiam. Membatukan diri. Memekakkan telinga. Menutup mata. 

Buat seketika manusia jadi buta, manusia jadi pekak dan manusia jadi bisu. 

Bijak berkata tapi lumpuh melaksana.

Memang lumrah agaknya. 

Terkadang rasa macam nak marah mereka. Tapi, aku siapa ? 

Cuma pelajar yang baru setahun jagung. Tak banyak makan garam lagi berbanding mereka yang dah lama hidup dan jumlah garam yang dimakan mungkin lebih dari aku. Sebab tu, dalam usia mereka senang untuk mengidap serangan jantung. 

Kalau kita berkias memang takkan ada yang faham punya. Kalau ada pun, mungkin buat-buat tak faham. Oh manusia. Pening dengan gelagat manusia ni.
********************

Keputusan perlawanan : Chelsea 1 - Tottenham 1 . Seri la pulak.

Game dah tamat, mata terasa berat. Rasanya cukup coretan tuk hari ni.

Semoga hati ini kembali tenang pagi esok.

No comments: